Scheepstoeter knutselen 8+

Een scheepstoeter of misthoorn (ook wel nautofoon genoemd) is nodig voor de navigatie op zee. Welke richting moet je uit en hoe bots je niet op rotsen of op de kust? Als het slecht weer is wordt er getoeterd.
De hoorn maakt een regelmatig en luid waarschuwingssignaal, dat van ver te horen is. Je vindt misthoorns vaak dichtbij of op vuurtorens (om de schepen te waarschuwen) en aan boord van zeeschepen (om het land te waarschuwen).

Het geluid van een misthoorn heeft altijd een lage toonhoogte, omdat lage tonen door het menselijk oor op grotere afstand worden gehoord dan hoge.

Hoe werkt zo een hoorn nu? In de luchtkolom wordt een trilling opgewekt. In oudere misthoorns werd dat vaak met een orgelpijp gedaan. Tegenwoordig worden trillende platen gebruikt, zoals in een elektrische autotoeter. Ook kan er lucht door gaten in een draaiende cilinder worden geperst, net als in een sirene.

In onze workshop Scheepstoeter knutselen gebruiken we onze eigen lucht. De lucht gaat door een dunne folie en veroorzaakt metalige trillingen. Zo reikt het getoeter heel ver. Oordopjes in dus!

Als recyclagemateriaal gebruiken we wc-rollen, melkflessen, snoeppapiertjes, oude knopen, blikringetjes en mooie linten.


Weetje: Voordat de misthoorn werd uitgevonden werden er klokken en kanonschoten gebruikt, maar die werkten echt niet zo goed. De eerste misthoorn werd in 1859 gebruikt in Canada en werd door stoom aangedreven.

 

Jullie -tooéééhooééééttt- zuidwaarts varende Raaf